Kursus Ahli Gerakhas

Cerita dari PW 11 Sufian @pendekar rimba ex 21GGK

COMBAT SURVIVAL

THROWBACK

RKK NO.1

"Di setiap Thunder Flash yang saya letupkan,ibaratkan ia adalah tembakan dari musuh.Kamu ada masa kurang dari 5 saat untuk mengambil tempat perlindungan masing2,sapa yang gagal mencari tempat perlindungan dalam masa 5 saat ia dikira mati.Faham semua sekali"?Arahan saya kepada RKK No1.RKK No.1 Kursus Ahli Gerakhas Kelas 1 siri 1/2016 adalah RKK di bawah kelolaan saya dalam latihan hutan akhir.

RKK ini mempunyai 2 orang anggota berpangkat Lans  Koperal dan 3 orang berpangkat Trupper.
Kursus ini ialah kursus terakhir saya sebagai Penyelia Kursus di Cawangan Latih Markas 21 Gerup Gerakhas sebelum menamatkan perkhidmatan.

"Faham Cik"Jawap mereka hampir serentak.

"Ok kita mulakan latihan ini sekarang.Ketua jangan lupa bagi taklimat ringkas sebelum rondaan".Saya memperingatkan mereka.

RKK No.1 membuat seperti mana yang diarahkan dan mula bergerak mengunakan formasi Ronda Barisan Selang Seli yang saya rasa memang sesuai untuk meronda berpandukan denai jalan balak lama yang hampir ditutupi pokok2 renek dan resam.

"Kamu ikut saja trek balak ini,saya ada di mana2"Arah saya lagi dan terus bergerak jauh ke hadapan untuk mengambil kedudukan menunggu dan menyerang hendap RKK No.1.

Dari jauh saya telah memerhatikan gelagat mereka.Berjalan dengan penuh berhati2 berlagak sedang meronda dan memerhatikan musuh.
Saya mengambil perlindungan di sebalik sebatang balak tumbang yang berada lebih kurang 50 meter dari trek balak yang akan mereka lalui sebentar lagi yang saya percaya mereka memang tidak nampak lokasi saya.

Saya menungu RKK NO.1 berada betul2 di tengah2 saya untuk saya meletupkan Thunder Flash.

Dammmmmm!!!!..bunyi gema Thunder Flash memecah keheningan hutan diikuti dengan terikan "musuh kanan.. musuh kanan..musuh kanan!!!! dari semua anggota RKK NO.1 di selangi dengan tembakan peluru kapur dari mereka.

5 ke 10 saat selepas itu.

"Stop.. Stop.. Hentikan tembakan dan kekal berada di kedudukan perlindungan kamu sekarang"Arah saya lalu memerhati seketika tempat perlindungan semua anggota RKK NO. 2 dan menghampiri formasi serangan balas mereka.

"Hentikan tembakan"Laungan ketua RKK No.1 dan disahut oleh anggota yang lain.

Satu formasi serangan balas yang biasa2 saja bagi saya.Tidak terlampau teruk dan tidak    terlalu bagus.Sesuai dengan level mereka.

Anggota No1 dan No2 berlindung di pokok banir yang sama.
Anggota no3  ke hadapan sedikit disebelah kanan anggota No1 dan No2, berlindung di tanah yang agak tinggi untuk melindungi badannya.
Anggota No4 berada 2 depa disebelah kanan anggota no 3 dan berlindung disebalik batu besar dan seterusnya orang no 5 berada di sebelah kanan anggota No4 berlindung di balik pokok balak tumbang.

Saya mencuba ke semua tempat perlindungan yang diambil oleh RKK NO.1 apabila ditembak oleh musuh.Sejujurnya saya tidak berpuas hati dengan tempat perlindungan anggota No1 dan No2.

"Anggota No1 dan No2,adakah kamu yakin dengan perlindungan kamu itu"?

"Yakin Cik"jawap mereka.

"Ok,kita test sejauh mana Banir pokok ini dapat melindungi kamu berdua dari tembakan balas musuh"Jelas saya lalu mengeluarkan 4 butir Peluru hidup 5.56mm dan memasukannya ke dalam  Kelopak Peluru Senjata Ketua RKK NO.1.

"Kita try tembak banir tempat kamu berdua berlindung dari jarak saya tadi tu,kita bergerak ke sana sekarang"Arah saya.Kami pun bergerak ke tempat saya mula2 menunggu RKK NO1.

Damm..damm..damm..damm!!!
Tembakan 2x Double Tapping dari saya mensasarkan  banir pokok tempat anggota No1 dan No2 berselindung.

"Ok kita tengok hasilnya"Arah saya lagi lalu kami bergerak semula ke tempat banir perlindungan anggota NO1 dan NO2 yang di tembak tadi.
Ternyata 3 dari 4 butir peluru 5.56mm yang saya sasarkan ke banir telah menembusi banir tersebut.

"Adakah kamu berdua selamat berselindung di sebalik banir ini"?Tanya saya lagi kepada anggota No.1 dan anggota No.2.

"Tak selamat Cik"Jawap mereka tersengeh.

"Kamu berdua mati dalam pertempuran ini. Jadikan ia sebagai pengajaran faham!!!..bukan semua banir selamat untuk berlindung dari tembakan musuh,ketebalan banir dan jenis pokok mempengaruhi ketahanannya untuk menampan terjahan peluru,faham semua"?Jelas saya kepada RKK No.1

"Faham Cik"Jawap mereka.

"Ok kita teruskan lagi latihan iaitu latihan berundur ke RV"Arah saya lagi.

Semoga ilmu yang sempat disampaikan kepada RKK NO.1 dan Kursus Ahli Gerakhas Kelas 1 selama 2 bulan lebih kursus ini dapat mereka gunakan jika diperlukan dan disampaikan kepada anggota yang lain.


Comments

Popular posts from this blog

Doa masuk hutan

Air terjun Lata Serpik, Behrang Perak

Air terjun Lata Tujuh , Sungkai Perak